نقش سیستم یکپارچه حفاظت هوایی در جمهوری اسلامی

در سلسله افشاگری های سپاه آنلاین و همکاران  که در واقع یاران و دوستداران ملّت ایران هستند؛ سعی بر آن داشته اند تا  پرده از واقعیاتی بزرگ برداشته شود و تقدیمی است به ایران یارانی که به آزادی حقیقی ملّت می اندیشند و جستجوگری پرتلاش برای عظمت ایران می باشند. تا درد را بشناسند و به درمان برخیزند. خبرنامه ملّی ایرانیان، ارسالی از ستوان م. ر

 

 

تدس ( TADS ) ایران یا همان سیستم یکپارچه حفاظت هوایی

جمهوری اسلامی بداند اگر تهدیدات بیشتری را انجام دهد تمامی مواضع حساس را نشان خواهیم داد.

این مطلب در سه بخش تنظیم شده است و اطلاعات تکمیلی در اختیار سپاه آنلاین است.

 

بخش اول تدس چیست وعملکرد آن چگونه است

 

تدس نام سیستم یکپارچه پدافند هوایی‌ کشور است که توسط این سیستم کلّ آسمان کشور کنترل میشود.

تدس متشکل از ۲ بخش از داده‌ها است:

 

۱. داده‌های ورودی:

الف) رادارهای ثابت

رادارهای ثابتی که بطور مستقیم به تدس همدان اطلاعات میدهند عبارتند از :


۱.رادار سوباشی که در کوهای روستای سوباشی در ۳۰ کیلومتری پایگاه قرار دارد.


۲.رادار ابدانان که در منطقهٔ ابدانان استان ایلام قرار دارد.


رادارهایی که به طور غیر مستقیم با تدس همدان ارتباط دارند…..

 

 

۱.رادار تبریز

ب) رادارهای متحرک

رادار‌های متحرکی که با تدس همدان ارتباط دارند عبارتند از :

 

۱.رادار کاستا که یک رادار ارتفاع پائین است و بر روی یک پایه نصب میشود و برد تقریبی آن نیز ۱۵۰ کیلومتر است


۲.رادار کاشف که یک رادار ارتفاع پائین است با برد تقریبی ۱۵۰ کیلومتر ویژگی‌ این رادار این است که دارای گیرنده‌های مستقل از خود رادار است


۳.رادار رزونانسی (کالچوگا) با برد ۱۰۰۰ کیلومتر


۴.رادار نبو-س و که یک رادار ارتفاع بالاست با برد تقریبی ۳۵۰ کیلومتر

 

این رادار‌های متحرک در نقاطی از غرب کشور موجود است که به صورت غیر عملیاتی‌ هستند و در صورت لزوم عملیاتی‌ میشوند و در مانورهای غرب کشور نیز برای آزمایش قدرت شناسایی پدافند هوایی‌ عملیاتی‌ میشوند.

 

رادار سوباشی

 

ج) دیدبانها

دیدبانها در شناسایی پدافند هوایی‌ نقش مهمی‌ را ایفا میکنند و در همهٔ نقاط غرب کشور پراکنده هستند و هر دیدبان به محض رویت جسم مشکوک در آسمان به دیدبان مرکزی گزارش میدهد و دیدبان مرکزی نیز گزارش خود را از طریق خط مستقیم به مرکز عملیات تدس میدهد

د)اطلاعت هواپیمایی‌ کشوری

هواپیمایی کشوری به صورت آنلاین و با یک خط مستقیم اطلاعات پرواز‌های مجاز خود را به اتاق اپراتورهای تدس میدهد و در صورت مشکل داشتن سیستم آنلاین از خط تلفن مستقیم برای تبادل اطلاعات استفاده میشود.

 

۲. داده‌های خروجی

الف ـ موشکی

مشخص از لحاظ برد به ۳ دسته تقسیم میشوند.


۱.ارتفاع پائین مانند موشک سماوات و اریکلن ۳۵ ویا توپ زدهوایی ۱۰۰ میلیمتری ، این نوع موشک‌ها فراگیر‌ترین نو موشک‌های زمین به هوا ایران هستند و تقریبا در تمامی‌ نقاط کشور یافت میشوند


۲. ارتفاع متوسط ماند تور م۱ (که این موشک قبلان در اختیار پدافند هوایی‌ سپاه پاسداران بود که پس از ادغام پدافند هوایی‌ ارتش و سپاه و تشکیل نیروی چهارم ارتش در اختیار این نیرو قرار گرفت ) هاگ که به موشک دفاعی کشور معروف است

این دسته از موشک‌ها به تور گسترده در تمام نقاط حساس کشور مانند نیروگاه‌ها یا پایگاه‌های هوایی‌ و پالایشگاه‌ها موجود است

۳.ارتفاع بالا مانند س۲۰۰ و س۲۵۰ که فقط در چند نقطه از کشور موجود است که در تدس همدان ارتباط مستقیم با س۲۰۰ اصفهان و تبریز و تهران برقرار است

ب ـ شکاری

در تدس همدان ارتباط مستقیم با پایگاه هوایی‌ تبریز و همدان و مهرآباد برقرار است که در مورد مشکوک اولین اقدام یک افسر عملیات دادن اسکرمبل است در واقع آمادگی یک شکاری برای پرواز و دنبال کردن هدف است و خلبانان شکری دستور عطسه خود رو مستقیماً از افسر عملیات دریافت میکنند.

هر تدس متشکل از چهار بخش است:

۱.ارتباط

در این بخش ارتباط بین دادههای خروجی و ورودی و همچنین ارتباط بین قسمتهای مختلف تدس و همچنین ارتباط بین تدس در نقاط دیگر کشور برقرار میشد

افسران و درجه دارن ارتباط به دو بخش شیفت و روز کار تقسیم میشوند که شیفتها به صورت ۲۴ -۴۸ (۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت)و روز کارها از ۷ صبح تا ۲ بعداز ظهر

فرمانده و معاون آن اجازه شیف دادن را ندارند و ساعت تغییر شیفت ۸ صبح می‌باشد.

۲. اپراتور.

در این قسمت اطلاعات مربوط به هواپیمایی کشوری و داده‌های رادارها با هم ست میشود.

اپراتور‌ها که از لحاظ فرماندهی زیر نظر عملیات هستند و در واقع درجه داران عملیات را تشکیل میدهند شیفت آنها نیز ۲۴- ۴۸ است و به صورت ۲ نفر است آنها تمام داده‌های رادرها را با داده‌هایی‌ که از هواپیمایی کشوری میگیرند ست میکنند و اسامی پروازها و مبدا و مقصد آنها و نوع شرکت هواپیمایی‌ را وارد سیستم تدس میکنند

۳.عملیات.

در این بخش افسران عملیات آسمان کشور را کنترل میکنند و در صورت نیاز به گروهای موشکی و یا شکاری دستورات لازم داده میشود.

افسران عملیات نیز به دو بخش شیفت و روز کار تقسیم میشوند و شیفت آنها به صورت ۲۴-۴۸ است و مانند ارتباط فرمانده و معاون عملیات اجازه شیفت دادن را ندارند در این بخش افسران املییت کلی‌ اطلاعات ورودی را به صورت یکجا برروی اسکپ مشاهده میکنند و همچنین ارتباط مستقیم تلفنی با فرماندهان بخشهای مختلف دیدبانی نیز دارند و همچنین توانایی برقراری ارتباط رادیو با پرواز‌های مختلف رانیز دارند.آنها همچنین با تمامی‌ یگان‌های موشکی غرب کشور ارتباط مستقیم دارند که در مواقع ضروری هماهنگی‌ لازم را بین تمام این یگان‌ها برقرار کند و عملیات پدافند هوایی‌ را کنترل کنند.

۴. نگهداری.

در این بخش کامپیوترهای صنعتی وجود دارد که پردازش اطلاعات انجام میشود و افسران این بخش مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری تدس را بر طرف میکنند.

افسران و درجه دارن نگهداری نیز به دو گروه شیف و روز کار تقسیم میشوند و شیفت‌ها به صورت تک نفره و ۲۴-۴۸ می‌باشد و فرمانده و معاون نگهداری نیز اجازه شیف دادن را ندارند. درا هر شیلتر عملیات و اپرترها ۴ اسکپ موجود است که ۱ اسکپ آن روشن و عملیاتی‌ است و ۳ تای دیگر آن بصورت استاند بای است که در صورت خراب شدن هر کدام از آنها افسران نگهداری باید سریعتر آنرا درست و وارد سیستم کنند و گزارش آن را به س.ٔاو.س تهران بدهند در ضمن مسول یکنواخت کردن اطلاعات ورودی نیز به عهدهٔ افسران نگهداری می‌باشد به عنوان مثال اگر یه هواپیما هم در برد رادار تبریز و هم در برد رادار همدان قرار دارد باید اسکپ‌ها یک نقطه را نشان بدهند مسول اینکار افسران نگهداری هستند ،در شیلتر نگهداری ۲ کامپیوتر صنعتی وجود دارد که پردازش اطلاعات ورودی را انجام میدهند که یکی‌ از آنها به صورت استاندبای است.

 

امنیت سیستم

 

از لحاظ امنیت سیستم کلا سیستم در پایگاه هوایی‌ همدان (نوژه) قرار درد که شامل سیستم امنیتی پایگاه میشود اما خود سیستم در یک ساختمان قرار دارد که کلیه دستگاه در شیلتر‌های ضدّ بمب نگهداری میشود ورود به ساختمان اصلی‌ فقط برای افرادی مجاز می‌باشد که کار مخصوص تردد به تدس را داشته باشند این کارت در درب توسورودی تدس اوت نگهبان با کارت شناسایی فرد جابجا میشود و در هنگام خروج نیز باز باید تحویل نگهبانی داده شود

از لحاظ موتوری نیز تدس فقط یک جیپ برای تردد فرماندهان در پایگاه را دارد و در مواقع نیاز از موتوری پایگاه کمک گرفته میشود.

Advertisements
این نوشته در Uncategorized ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s